Avreise fra Khmelnytsky, tilbake i Kiev

På veien

Før jeg avslutter i Khmelnytsky, må jeg ta en liten runde på Khmelnytskiy, Khmelnytskyi, Khmelnytskyj etc etc. Navnet staves på mange forskjellige måter, om jeg forstår det rett har det noe med hvordan du oversetter navn fra kyrillisk til latinske bokstaver. Så jeg går nå for Khmelnytsky, siden OSCE bruker det navnet. Det er jo litt sent å ta det poenget nå, men noen har nok fått med seg akkurat det…

Dagen startet med frokost, var litt spente på akkurat det – dvs om det ville gå i orden for det var mange kokker på mange språk som var involvert i prosessen… Men jo da, frokosten var klar; toast med to egg, kaffe og en pølse. Nok til å komme til Kiev… For som den oppmerksomme leser kanskje har fått med seg, så var det dårlig med stopp på turen til AO… Og jammen hadde jeg ikke klart å kjøpe salte kjeks – og uten paprika…

Om frokosten gikk bra, så gikk ikke resten like bra… Ikke så ille da, men det var jo en dårlig start. Bussen skulle komme til vårt hotell først kl 0800 og deretter til den andre hotellet l 0830 Men bussen gikk først til det andre hotellet der de selvfølgelig ikke var ferdig, så da måtte de ta turen til oss for så å ta turen tilbake til det andre hotellet…

Men man skal da ikke klage… for når jeg kom på bussen fikk jeg igjen det kameraet jeg hadde glemt igjen på turen ned, det andre jeg glemte igjen i går på restauranten fikk jeg igjen før vi gikk på bussen. Så nå er jeg klikke-klar…

Et av livet vanskelig valg oppsto på bussen, skulle jeg ta et sete med sikkerhetsbelte eller skulle jeg ta et sete som noget nedsittet – sukk livet er fullt av vanskelig valg… Det ble sikkerhetsbelte…

Ikke mye fjell her...
Ikke mye fjell her…

Og da var det tid for å lese litt, om man da bare hadde hatt brillene… for de var og ble borte. Første teori var at i prosessen med å bytte seter og prøve belter hadde jeg klart å miste dem selv etter mye leting var de ikke å finne. Så jeg avskrev dem og regnet med jeg hadde glemt dem på hotellet eller lagt dem i kofferten som lå i bagasjen. Så da ble det lydbok istedenfor.

Det mest spennende på turen var at vi kjørte forbi Okko bensinstasjon, ikke helt Okka bensinstasjon, men man er da i Ukraina så det må jo være «close enough…» For dere som ikke er inne i lokal-lingoen i Egersund, så er er Egersund også kjent som Okka by… Men som vår tids orakel Wikipedia kan opplyse om i sin engelske versjon: «Okka means various things:

It might also refer to:

• Okka Rau (born 1977), German beach volleyball player
  • Okka Disk, an American jazz record label»

Turen gikk altså greit, ingen «nær døden opplevelse» på denne turen… Og jammen fikk vi oss en tisse og pølsestopp også…

På fly har de flyverter, er det ikke det de heter nå? Her er det bussverter. Egen vertinne som serverte kaffe, te og vann, det har vi ikke hjemme… Og slike viktig person må man ta godt vare på, for da jeg kom ned i resepsjonen og skulle sjekke når bussen går til flyplassen i morgen og trengte briller for å lese oppslaget, ja da tok jeg jo bare brillene på meg brillene som jeg hadde lagt på bordet… Og det gikk litt tid før jeg oppdaget at jeg plutselig hadde to par med briller… Og det var mine briller, begge par! Så da så…

Som dere skjønner er vi nå tilbake i Kiev, på hotel Holiday Inn, etter en busstur på godt og vel 5 timer. Så da gjensto det bare å få seg litt mat, og siden jeg var trøtt, lat og sulten, tok jeg litt romservice… Det fungerte usedvanlig bra, så bra at jeg tror jeg må prøve det flere ganger… Vurderte et øyeblikk å bestille kaffe på romservice bare for å nyte luksusfølelsen…

STO brief

Så var det oppsummering og felles briefing og gjennomgang og oppsummering for samtlige STO’er med påfølgende mottakelse. Ikke noe spesielt der, men en god gjennomgang av hva som har blitt gjort, funn og resultater og ikke minst en del gullkorn fra rapportene som har kommet inn. Og alle klappet og jublet for e-pen, den var en suksess!!!

Men alt er ikke ferdig ennå, jeg må jo også skrive rapport til NORDEM, den skal være ferdig til de-briefen på fredag. Og det nytter jo ikke å komme hjem med blogg fra hver dag og prøve seg på at «jeg hadde ikke tid til å skrive rapporten.» Tror ikke helt de går på den…

Så hva har jeg lært i dag da?

• Bussturer kan være kjedelige også, og det er faktisk ganske ok…
  • Briller og kameraer, alt som skal passes på… Spent på om jeg har med meg selv hjem…
  • Livet er fullt av vanskelige valg…
  • Bussverter er «gull»…
  • Mottakelse er jo kun et penere ord for fest… Men greit var det jo uansett…
  • Synd å være så mett at man ikke kan bruke romservice en gang til…
  • Ting ordner seg etterhvert…